Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Tänk blått, grönt och certifierat i jul - och släng minimalt

Tänk blått, grönt och certifierat i jul - och släng minimalt

Julfirandet är starkt förknippat med mat och olika traditioner. För den som vill äta smart både för klimatets och den egna hälsans skull handlar det om att välja certifierade livsmedel och att servera mer grönt och blått på julbordet. Men det handlar mest om att se till så att den mat man köper faktiskt äts upp och inte kastas.

Vi ingår i Global Ghost Gear Initiative för att stoppa spökfisket

Det finns en utbredd medvetenhet bland konsumenter att valet av fisk och hur vi fiskar har en stor betydelse för livskraftiga hav. Insikten kring fiskets påverkan är otroligt viktig för att vi alla ska kraftsamla för att bevara och nyttja haven på ett sätt som gör att nästa generation ska kunna njuta av fisk och skaldjur. Men det finns en typ av fiske som inte är lika känt, nämligen spökfisket.

​En gemensam aktion för hållbara och levande hav

​En gemensam aktion för hållbara och levande hav

I början av februari rullade Marine Stewardship Council (MSC) ut sin senaste kampanj. Budskapet i kampanjen är tydligt: att välja MSC-märkt fisk är inte bara ett hållbart val, utan också en klimataktion för levande hav. Jag är övertygad om att kampen för levande hav är en av nutidens viktigaste klimatfrågor och vi på Findus är självklart en del av MSC:s viktiga kampanj.

Årets julgåva från Findus ska säkerställa att färre går hungriga

Årets julgåva från Findus ska säkerställa att färre går hungriga

​Grunden i Findus affär är att erbjuda svenska folket god och bra mat. Mat som gör gott för såväl människa som för vår omvärld. Att få äta sig mätt ligger därför oss på Findus varmt om hjärtat och är ett område där vi som livsmedelsföretag kan göra skillnad.

Hållbarhetsberäkningar på ett ansvarsfullt sätt – är det möjligt?

Hållbarhetsberäkningar på ett ansvarsfullt sätt – är det möjligt?

Vi vet att hållbarhetsavtrycket av en produkt inte bara handlar om dess påverkan på klimatet. Hur maten påverkar den biologiska mångfalden, hur mycket vatten och land som använts såväl som djuromsorgen spelar också en betydande roll. Hur kan vi som bransch inkludera även dessa aspekter när vi redovisar matens påverkan?

Enbart genom att samarbeta med Sveriges skolkockar kan vi göra skolornas menyer grönare

Enbart genom att samarbeta med Sveriges skolkockar kan vi göra skolornas menyer grönare

Under 2017 startade vi på Findus utbildningen Green Cooking Academy som ett resultat av enfokusstudie som vi genomförde bland 40 yrkeskockar. Undersökningen visade att samtidigt som andelen vegetarisk mat ökar i de offentliga köken så utgör myter om vegetarisk mat som dyrt, inte efterfrågat, svårtillagat och inte mättande fortfarande ett hinder för många professionella kockar.

Jag lämnar Visby med hopp inför framtiden efter en Almedalsvecka präglad av handlingskraft

Jag lämnar Visby med hopp inför framtiden efter en Almedalsvecka präglad av handlingskraft

Jag har tidigare påpekar vikten av den faktiska handlingen – den som leder till verklig förändring. Även om hållbarhetsdebatten är viktig så måste avståndet mellan ord och handling bli kortare. Den inställningen tycktes många dela med mig under årets Almedalsvecka. Jag upplevde att lösningsfokus präglade veckan, vilket gav hopp inför framtiden.

Växtbaserade livsmedel i fokus under årets Almedalen

Växtbaserade livsmedel i fokus under årets Almedalen

​När vi på Findus i år deltar på Almedalsvecka i Visby ligger stort fokus på växtbaserade livsmedel, och hur olika aktörer, däribland vi livsmedelsföretag, kan göra det enklare för konsumenter och samhället i stort att ställa om till en grönare diet.

Halverat matsvinn hela vägen från fabrik till kök är ingen omöjlighet

Halverat matsvinn hela vägen från fabrik till kök är ingen omöjlighet

Det tredje fokusområdet i EAT Lancet-rapporten är matsvinn. Enligt författarna kommer vi inte enbart behöva ändra vad vi äter och hur vi producerar mat, utan även kraftigt reducera världens samlade matsvinn. Idag slängs en tredjedel av all den mat som produceras. Mat som kunnat vara en del av människors näringsintag blir istället onödigt slöseri med planetens resurser och den egna hushållskassan.

Så möter vi konsumenters efterfrågan på alternativ till köttet

Så möter vi konsumenters efterfrågan på alternativ till köttet

I veckan presenterade Jordbruksverket färska siffror som visar att svenska folkets konsumtion av kött under 2018 var den lägsta på 10 år. Det är andra året i rad som den totala köttkonsumtionen minskar. Vi på Findus välkomnar utvecklingen och jobbar just nu för fullt för att möta konsumenternas efterfrågan på alternativ till köttet.

Hur ska vi som livsmedelsföretag kunna ställa om till en mer hållbar livsmedelsproduktion?

Hur ska vi som livsmedelsföretag kunna ställa om till en mer hållbar livsmedelsproduktion?

I en serie blogginlägg djupdyker jag i EAT Lancet-kommissionens rapport där man presenterat riktlinjer för hur vi ska kunna förse en befolkning på 10 miljarder människor med mat år 2050, utan att tumma på vare sig vår egen eller vår planets hälsa. I det här inlägget vänder jag blicken inåt, för att diskutera hur vi som livsmedelsföretag ska kunna ställa om till en mer hållbar livsmedelsproduktion.

Visa mer

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige