Gå direkt till innehåll

Blogginlägg -

Vi ingår i Global Ghost Gear Initiative för att stoppa spökfisket

Spökfisket är det som sker när kvarlämnade fiskeredskap fortsätter att fånga fiskar och andra djur i haven. Ju mer spökfisket granskas desto mer inser vi att fenomenet har en allvarlig påverkan på marina liv och havsekosystemen. Uppskattningsvis påverkas mellan 5–30 procent av världens fiskbestånd av spökredskap[1]. Enligt Greenpeace står borttappad eller dumpad fiskeutrustning, så kallade spökgarn, för 10 procent av allt plastskräp i haven. Spökredskapen skapar ett stort lidande hos djuren i våra hav, samtidigt som de utgör ett hot mot människors försörjning och hälsa världen över.

Som livsmedelsproducent strävar vi på Findus och Nomad Foods, den globala livsmedelskoncern som vi tillhör, efter att hitta nya lösningar och metoder som kan göra skillnad för både planet och människa. Därför har vi valt att gå med i Global Ghost Gear Initiative (GGGI). Ett initiativ som samlar regeringar, fiskbranschen, företag, akademin och icke-statliga organisationer för att lösa problemen med förlorade och övergivna fiskeredskap. GGGIs arbete för att lokalisera och stoppa spökfisket sker över hela världen, med projekt i bland annat Maldiverna, Nigeria och Panama.

Det vi på Findus ser som styrkan med initiativet är den blandade uppslutningen av organisationer. Samverkan är nyckeln till att förbättra världens marina ekosystem och värna om djuren och människors hälsa. Något som även är i linje med FN:s Globala Mål 17 – Genomförande och partnerskap – vilket förverkligar och säkrar att andra mål i FN:s handlingsplan kan uppnås. För när vi samverkar mot gemensamma mål sker ett värdefullt kunskapsutbyte aktörer emellan som stärker våra möjligheter att värna planeten.

Vill du veta mer om spökfisket och GGGI? Du kan hitta allt samlat på https://www.ghostgear.org

Anna Jarleman, nordisk hållbarhetschef Findus

[1] https://www.ghostgear.org/faq

Ämnen

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Relaterat innehåll

Findus i mål med 100 procent certifierad fiskportfölj

Findus i mål med 100 procent certifierad fiskportfölj

Findus har uppnått sitt mål om 100 procent certifierad fiskportfölj, vilket är en del av bolagets långsiktiga hållbarhetsstrategi. Sist ut var Findus Laxpytt som nu är ASC-certifierad, vilket innebär att laxen kommer från socialt och miljömässigt hållbara odlingar. Nu fortsätter Findus att bredda sitt arbete för hållbara hav genom att stötta arbetet mot spökfiske.

​En gemensam aktion för hållbara och levande hav

​En gemensam aktion för hållbara och levande hav

I början av februari rullade Marine Stewardship Council (MSC) ut sin senaste kampanj. Budskapet i kampanjen är tydligt: att välja MSC-märkt fisk är inte bara ett hållbart val, utan också en klimataktion för levande hav. Jag är övertygad om att kampen för levande hav är en av nutidens viktigaste klimatfrågor och vi på Findus är självklart en del av MSC:s viktiga kampanj.

Tänk blått, grönt och certifierat i jul - och släng minimalt

Tänk blått, grönt och certifierat i jul - och släng minimalt

Julfirandet är starkt förknippat med mat och olika traditioner. För den som vill äta smart både för klimatets och den egna hälsans skull handlar det om att välja certifierade livsmedel och att servera mer grönt och blått på julbordet. Men det handlar mest om att se till så att den mat man köper faktiskt äts upp och inte kastas.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige