Gå direkt till innehåll

Pressmeddelande -

Findus släpper ny reklamfilm med Frysmannen: ”I frysen bevaras grönsakernas näring och smak - här står tiden still”

Findus reklamfilm med Frysmannen började visas på tv för drygt en månad sedan. Den var startskottet på kommunikationen som ska bryta barriärerna mot fryst mat. Ikväll har film nummer två premiär och fokuserar på fördelarna med frysta grönsaker och örter. Filmerna är ett resultat av samarbetet mellan Findus och reklambyrån King. Filmernas syfte är att ändra människors uppfattning om fryst mat genom att slå hål på myterna om matens kvalitet, ursprung och innehåll.

Det finns en mängd missuppfattningar om fryst mat som Findus vill rätta till . Exempelvis tror 60 procent av konsumenterna att fryst mat innehåller konserveringsmedel eller är osäkra[1].

- Frysning är ett naturligt sätt att bevara mat, därför behövs inga konserveringsmedel. Det är självklart för oss men inte för konsumenterna. Det finns också en missuppfattning om att frysta grönsaker innehåller mindre näring än det som säljs som färskt i butik. Vi vill ta ett grepp om de här missuppfattningarna, säger Ulrika Wallberg, Marknadsdirektör på Findus

I film nummer två vill Findus med hjälp av reklamfiguren, ”Frysmannen”, berätta om fördelarna med frysta grönsaker och örter. Frysta grönsaker, fisk och lagad mat bevarar ofta näringen bättre än det som säljs som färskt i butiken[2] och eftersom man bara tar det man behöver ur frysen kastar man mindre mat. Uppemot 40 % av färska grönsaker kastas helt i onödan.[3]

- Vi tror att frysmannen kan lyfta fram fördelarna med vårt djupfrysta sortiment av grönsaker, fisk och lagad mat, och samtidigt berätta storyn om Findus och frysning utan att det känns som en föreläsning, säger Ulrika Wallberg.

Totalt har tre filmer tagits fram. Filmerna är regisserade av Felix Herngren och Jakob Ström. Produktionsbolag är FLX.

För mer information kontakta

Ulrika Wallberg, Marknadsdirektör Findus, på email ulrika.wallberg@se.findus.com eller telefon 042 – 86 000

Hanna Kramer, Kommunikatör Findus, på email hanna.kramer@se.findus.com eller telefon 042 – 86 202.

Källor:
[1] YouGov 2012

[2] Harden, Sheffield University 2011: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/findus/document/view/presentation-charlotte-harden-findus-matseminarium-14-juni-14673;

Eurofin 2009: http://www.findus.se/passion-for-mat/frysta-gronsaker-lika-nyttiga-som-farska/

[3] SIK 2008 för Konsumentföreningen Stockholm

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Relaterat innehåll

Ny kommunikationsplattform från Findus: ”Slappna av – fryst mat är bra mat!”

Ny kommunikationsplattform från Findus: ”Slappna av – fryst mat är bra mat!”

Nio månader efter att Findus och reklambyrån King inlett sitt samarbete har en ny kommunikationsplattform tagits fram och ny varumärkesbyggande reklam har producerats. Ikväll har den första i en serie nya reklamfilmer för Findus premiär. Filmernas syfte är att ändra vår uppfattning om fryst mat genom att slå hål på myterna om matens ursprung, kvalitet och innehåll.

Findus samlar Sveriges matintressenter för dialog om förtroende för maten

Vid ett seminarium under onsdagen öppnade Findus upp för dialog med Sveriges matintressenter för lyfta fram betydelsen av innovation, kunskap och kommunikation för att öka konsumenternas förtroende för maten. Seminariet är en av Findus insatser för att främja ökad dialog mellan matintressenter om ökat förtroendet för maten och livsmedelsproducenternas roll i Sveriges vision om framtidens matland.

Findus och King inleder samarbete

Findus och King inleder samarbete

Efter en pitch inleder Findus och King ett samarbete kring Findus varumärkeskommunikation. I ett första skede kommer man att fokusera på varumärkesessensen och skapa en plattform för kommunikation.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige