Pressmeddelande -
Findus släpper ny reklamfilm med Frysmannen: ”I frysen bevaras grönsakernas näring och smak - här står tiden still”
Findus reklamfilm med Frysmannen började visas på tv för drygt en månad sedan. Den var startskottet på kommunikationen som ska bryta barriärerna mot fryst mat. Ikväll har film nummer två premiär och fokuserar på fördelarna med frysta grönsaker och örter. Filmerna är ett resultat av samarbetet mellan Findus och reklambyrån King. Filmernas syfte är att ändra människors uppfattning om fryst mat genom att slå hål på myterna om matens kvalitet, ursprung och innehåll.
Det finns en mängd missuppfattningar om fryst mat som Findus vill rätta till . Exempelvis tror 60 procent av konsumenterna att fryst mat innehåller konserveringsmedel eller är osäkra[1].
- Frysning är ett naturligt sätt att bevara mat, därför behövs inga konserveringsmedel. Det är självklart för oss men inte för konsumenterna. Det finns också en missuppfattning om att frysta grönsaker innehåller mindre näring än det som säljs som färskt i butik. Vi vill ta ett grepp om de här missuppfattningarna, säger Ulrika Wallberg, Marknadsdirektör på Findus
I film nummer två vill Findus med hjälp av reklamfiguren, ”Frysmannen”, berätta om fördelarna med frysta grönsaker och örter. Frysta grönsaker, fisk och lagad mat bevarar ofta näringen bättre än det som säljs som färskt i butiken[2] och eftersom man bara tar det man behöver ur frysen kastar man mindre mat. Uppemot 40 % av färska grönsaker kastas helt i onödan.[3]
- Vi tror att frysmannen kan lyfta fram fördelarna med vårt djupfrysta sortiment av grönsaker, fisk och lagad mat, och samtidigt berätta storyn om Findus och frysning utan att det känns som en föreläsning, säger Ulrika Wallberg.
Totalt har tre filmer tagits fram. Filmerna är regisserade av Felix Herngren och Jakob Ström. Produktionsbolag är FLX.
För mer information kontakta
Ulrika Wallberg, Marknadsdirektör Findus, på email ulrika.wallberg@se.findus.com eller telefon 042 – 86 000
Hanna Kramer, Kommunikatör Findus, på email hanna.kramer@se.findus.com eller telefon 042 – 86 202.
Källor:
[1] YouGov 2012
[2] Harden, Sheffield University 2011: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/findus/document/view/presentation-charlotte-harden-findus-matseminarium-14-juni-14673;
Eurofin 2009: http://www.findus.se/passion-for-mat/frysta-gronsaker-lika-nyttiga-som-farska/
[3] SIK 2008 för Konsumentföreningen Stockholm
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se