Gå direkt till innehåll
Ny kommunikationsplattform från Findus: ”Slappna av – fryst mat är bra mat!”

Pressmeddelande -

Ny kommunikationsplattform från Findus: ”Slappna av – fryst mat är bra mat!”

Nio månader efter att Findus och reklambyrån King inlett sitt samarbete har en ny kommunikationsplattform tagits fram och ny varumärkesbyggande reklam har producerats. Ikväll har den första i en serie nya reklamfilmer för Findus premiär. Filmernas syfte är att ändra vår uppfattning om fryst mat genom att slå hål på myterna om matens ursprung, kvalitet och innehåll.

Djupfrysning är ett naturligt sätt att bevara mat. Det vet Findus. 70 år efter att företaget införde djupfryst i Sverige tar man nu itu med myter och missuppfattningar om fryst mat.

 Med hjälp av en ny reklamfigur, ”Frysmannen”, vill Findus ta ett grepp om myterna och höja kunskapen om djupfrysta livsmedel.

60% av Sveriges konsumenter tror att fryst mat innehåller konserveringsmedel eller är osäkra[1].              

Missuppfattningen att djupfrysta livsmedel innehåller mindre näring än det som säljs som färskt i butik, återkommer regelbundet i konsumentstudier.                                                                                     

50% av Sveriges konsumenter förknippar fryst lagad mat (en portion) med mycket tillsatser. Nästan lika hög andel som för godis[2].

Det visar att det behövs mer kunskap – fryst mat är smart, enkelt, näringsrikt och resurssmart.

Man kan välja fryst mat med gott samvete. Frysta grönsaker, fisk och lagad mat bevarar ofta näringen bättre än det som säljs som färskt i butiken[3] och eftersom man bara tar det man behöver ur frysen kastar man mindre fryst mat. Uppemot 40 % av färska grönsaker kastas helt i onödan[4].

Till sin hjälp har man valt att samarbeta med reklambyrån King. King har lång erfarenhet av kommunikation om livsmedel i Sverige, bland annat ligger byrån bakom ICAs framgångsrika reklamkoncept.

- Vi ville göra underhållande reklam som det är lätt att känna igen sig i. Vi hade ett komplext budskap att berätta och det vill vi göra med tydlighet och humor. Att samtidigt skapa en stark igenkänning för Findus varumärke som kan utvecklas över tiden var en förutsättning, säger Ulrika Wallberg, marknadschef Findus.

- Vi tror att frysmannen kan lyfta fram fördelarna med vårt djupfrysta sortiment av grönsaker, fisk och lagad mat, och samtidigt berätta storyn om Findus och frysning utan att det känns som en föreläsning, säger Ulrika Wallberg.

Filmen som har premiär ikväll lyfter fram Fiskpinnar. Den vill slå hål på myten om dålig fiskkvalitet och lågt näringsinnehåll, samt uppfattningen att vara lat (istället för smart) om man använder frysta livsmedel.

Totalt har tre filmer tagits fram. Nästa film kommer i slutet av maj och lyfter fördelar med frysta grönsaker. Filmerna är regisserade av Felix Herngren och Jakob Ström. Produktionsbolag är FLX.

För mer information kontakta

Ulrika Wallberg, Marknadsdirektör Findus, på email ulrika.wallberg@se.findus.com eller telefon 042 – 86 000

Anna Broekman, Kommunikationschef Findus, på email anna.broekman@se.findus.com eller telefon 042 – 86101

Sunit Mehrotra, Grundare reklambyrån King på email sunit@king.se eller telefon 08- 406 70 00


[1] YouGov 2012.

[2] YouGov 2012.

[3] Harden, Sheffield University 2011; Eurofin 2009

http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/findus/document/view/presentation-charlotte-harden-findus-matseminarium-14-juni-14673

http://www.findus.se/passion-for-mat/frysta-gronsaker-lika-nyttiga-som-farska/

[4] SIK 2008 för Konsumentföreningen Stockholm

 

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Relaterat innehåll

Findus och King inleder samarbete

Findus och King inleder samarbete

Efter en pitch inleder Findus och King ett samarbete kring Findus varumärkeskommunikation. I ett första skede kommer man att fokusera på varumärkesessensen och skapa en plattform för kommunikation.

Findus samlar Sveriges matintressenter för dialog om förtroende för maten

Vid ett seminarium under onsdagen öppnade Findus upp för dialog med Sveriges matintressenter för lyfta fram betydelsen av innovation, kunskap och kommunikation för att öka konsumenternas förtroende för maten. Seminariet är en av Findus insatser för att främja ökad dialog mellan matintressenter om ökat förtroendet för maten och livsmedelsproducenternas roll i Sveriges vision om framtidens matland.

Findus släpper ny reklamfilm med Frysmannen: ”I frysen bevaras grönsakernas näring och smak - här står tiden still”

Findus reklamfilm med Frysmannen började visas på tv för drygt en månad sedan. Den var startskottet på kommunikationen som ska bryta barriärerna mot fryst mat. Ikväll har film nummer två premiär och fokuserar på fördelarna med frysta grönsaker och örter. Filmernas syfte är att ändra människors uppfattning om fryst mat genom att slå hål på myterna om matens kvalitet, ursprung och innehåll.

Almedalen 2012: Findus debatterar fiskpinnens framtid, miljömärkningar och offentliga måltider. Möt oss hos Världsnaturfonden, Marine Stewardship Council och Skånes Livsmedelsakademi den 2 och 3 juli

Almedalen 2012: Findus debatterar fiskpinnens framtid, miljömärkningar och offentliga måltider. Möt oss hos Världsnaturfonden, Marine Stewardship Council och Skånes Livsmedelsakademi den 2 och 3 juli

Fiskpinnens framtid - är utfiskningen av haven ekonomiskt försvarbar? Dags att lyfta frågorna kring miljömärkningar! Hur lyckas vi bäst med en ny norm för offentliga måltider? Dessa och många andra matfrågor debatterar Findus i evenemang arrangerade av Världsnaturfonden WWF, MSC och Skånes Livsmedelsakademi den 2 och 3 juli i Almedalden. Se program och inbjudan.

Nytt kapital: Findus satsar för framtidens djupfrysta livsmedel

Findus Group koncernens kapitalomstrukurering är slutförd. Balansräkningen stärks och bolaget ges en stabil kapitalstruktur för tillväxt och affärsutveckling. £220 miljoner nytt kapital tillförs från investerargruppen Lion Capital, Highbridge Capital, JP Morgan och Northwest Mutual. Samtidigt tillträder Dale Morrison från Tripointe Capital Partners som ny styrelseordförande.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige