Pressmeddelande -
Soppa för nästan 600 miljoner kronor
Findus lanserar två nya älsklingssoppor!
2/3 delar av all färdig soppa som vi äter i Sverige är burksoppa. Marknaden för färdiga soppor omsätter 595 miljoner kronor varje år! Trots alla nyheter är det den vanliga soppan på burk som har den bästa utvecklingen, denna kategori ökade med hela 13.5 % det senaste året. Det är också denna kategori som får flest nya konsumenter (källa GfK Consumer tracking).
Nu lanserar Findus ytterligare två nyheter inom denna kategori; Köttfärssoppa och Thaisoppa med kyckling, båda sopporna säljs i burk om 500 gram, och cirkapris i butik blir 20 kronor.
50 % av soppkonsumenterna är mellan 30 och 59 år, en stor del är barnfamiljer. Både Köttfärssoppan och Thaisoppan med kyckling passar dessa målgrupper. Båda sopporna har en smakrik kryddning och uppfattas som "matiga".
Köttfärssoppan innehåller bl a tomater, nötkött, majs och är kryddad med bl a spiskummin, vitlök och chili. Thaisoppan innehåller bl a vattenkastanj, gröna bönor, kyckling, mango, äpple och kokosmjölk samt är kryddad med vitlök och bockhornsklöver.
- Soppa blir allt populärare som vardagsmat, säger Annika Gullstrand, marknadsdirektör på Findus Sverige AB.
- Vi tror att de nya sopporna passar vår målgrupp. Sopporna upplevs som matiga och har god kryddning. Köttfärs och Thaimat med kyckling är vanliga men mycket uppskattade rätter i den nya svenska vardagsmaten, berättar Annika.
Kontaktinformation:
Annika Behm Gullstrand, marknadsdirektör Findus Sverige AB, tel 042 - 86056 eller e-post: