Gå direkt till innehåll
Findus Wärdshus – Sveriges populäraste enportionsrätter lanserar goda nyheter.

Pressmeddelande -

Findus Wärdshus – Sveriges populäraste enportionsrätter lanserar goda nyheter.

Findus är störst på djupfrysta enportionsrätter med 37.8 % marknadsandel (Källa AC Nielsen volym rull helår 0108). Av Findus enportionsrätter är Wärdshus den absolut största med sina 28.1% av total-marknaden. Varje år äter våra konsumenter 21 miljoner Wärdshus måltider! Nu lanserar Findus Wärdshus ytterligare fyra goda nya rätter: Viltfärsbiff med rostad potatis och grillad rotselleri i god svampsås, Kyckling i gräddsås med kokt potatis och brysselkål, Fiskfilé i senapssås med kokt potatis och ärter, samt Lasagne. Fiskfilén är miljömärkt med den globala miljömärk-ningen MSC, då fisken är Alaska Pollock. Det innebär att Wärdshus nu har 3 miljömärkta fiskrätter. Alla fyra rätterna kostar mellan 20 – 25 kronor i butik. - Wärdshus med sina dryga 28% av enportionsmarknaden är den enskilt största aktören, säger Tina Bång, marknadsansvarig för enportionsrätter hos Findus Sverige AB. - Lojaliteten hos våra kunder är stor, berättar Tina, hela 57.3 % har köpt Wärdshus två eller flera gånger under det senaste året (Källa: GfK Consumer Scan rull helår tom dec 2007). En del av vår framgång ligger i konceptet med välkänd husmanskost, säger Tina. Säsongens rätt - Schlagerfest Säsongens rätt – enportionsrätten som bara finns under en begränsad tid har fått stor uppmärksamhet hos konsumenterna. Nu kommer en ny sådan – Schlagerfest , en lite festligare enportionsrätt till säsongens Schlagerfestival uttagning. Schlagerfest är kycklingfilé med ris och sparris i god Alsacesås smaksatt med vin. Schlagerfest kostar 20 – 25 kronor i butik. XL – lite större enportionsrätter XL, som lanserades för ett år sedan har haft stor framgång i sin målgrupp, manliga singelhushåll. Nu kommer ytterligare en rätt i detta segment; Schnitzel med potatisgratäng, rödvinssås och grönsaker. Totalt finns nu sju enportionsrätter i detta speciella segment, som under sitt första år på marknaden sålt cirka 900 ton. Den nya XL rätten kostar 28 – 32 kronor i butik. - XL är en barriärbrytare, berättar Tina Bång. Vi har undersökt varför vissa konsumenter inte köper enportionsrätter. Det visade sig då att många, speciellt män, inte tycker att de blir mätta på de vanliga enportionsrätterna. - XL är till för män som tränar eller har arbeten som kräver mer, eller för de där tillfällena när man är extra hungrig. XL innehåller cirka 500 gram dvs. drygt 20 % mer än de vanliga enportionsrätterna, säger Tina. För mer information kontakta vänligen Tina Bång, telefon 040-20 40 68, eller e-post christina.bang@se.findus.com Fakta om Findus (www.findus.se) Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonial-produkter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 1100 medarbetare och omsätter cirka 300 miljoner euro. Findus engagerar sig i samhället både lokalt och nationellt genom bl a Världens Barn, Rökfri Ungdom och Svenska Handikappsidrottsförbundet. Findus huvudkontor finns i Malmö.

Ämnen

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige