Gå direkt till innehåll
Findus tar ett stort kliv mot 100 procent certifierad fiskportfölj - lanserar ASC-certifierad laxfilé

Pressmeddelande -

Findus tar ett stort kliv mot 100 procent certifierad fiskportfölj - lanserar ASC-certifierad laxfilé

För att säkra hållbar produktion av djupfrysta laxfiléer lanserar Findus nu en naturell laxfilé certifierad enligt märkningen Aquaculture Stewardship Council (ASC). Genom att välja ASC-certifierad lax kan Findus garantera att produktionen tar hänsyn till både miljön och sociala förhållanden. Arbetet med certifieringar är en del av Findus långsiktiga hållbarhetsstrategi för en hållbar framtid för miljö och människa, lokalt och globalt.

­–Findus laxfiléer är en populär produkt på den svenska marknaden. Lax är en delikatess som har blivit en klassiker som är lätt att tillaga och rik på både protein och essentiella omega 3-fettsyror. Vi är därför glada att kunna erbjuda ASC-certifierad laxfilé. På så sätt fortsätter vi att underlätta för våra konsumenter att göra bra val, säger Christina Natt och Dag, Brand Manager på Findus.

Arbetet för hållbara hav är ett av Findus mest prioriterade områden. Findus var först med att introducera MSC-märkt fisk på den svenska marknaden och redan 2015 var all Findus vildfångad fisk certifierad. ASC-certifierade odlingar tar hänsyn till miljö, biodiversitet, vattenbestånd, artrikedom, samt ansvar för foder och sociala förhållanden för dem som arbetar i och kring fiskodlingarna. Nu arbetar Findus för att uppnå målsättningen att certifiera även all odlad fisk inom det kommande året.

­– Vi har samarbetat med ASC i många år och vi tycker att det är en bra märkning som ställer långtgående krav på ansvarsfull fiskodling. Genom att ASC-certifiera all vår odlade fisk kommer vi inom snar framtid ha en helt certifierad fiskportfölj, säger Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager på Findus.

Findus ASC-certifierade laxfilé är renskurna filéer i 4-pack. En förpackning innehåller 500g. Fisken är odlad på Färöarna. Produkten går att finna i frysdisken på Coop, Hemköp, Netto, Willys, Mathem.se och Mat.se från vecka 19.

För mer information och produktprover, kontakta: Christina Natt och Dag, Brand Manager Findus, christina.nattochdag@se.findus.com.

Ämnen

Kategorier


Findus Sverige AB, som är en del av Nomad Foods, är ett av landets ledande livsmedelsföretag. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter i Sverige. Bolaget omsätter ca 2,2 mrd kronor och har 500 produkter i sitt sortiment. Verksamheten leds från huvudkontoret i Malmö. Findus Sverige ingår i Nomad Foods (NF), Europas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Bolaget har 4 300 medarbetare i 15 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella's och Aunt Bessie's.

Följ Findus på: www.findus.se, www.facebook.com/FindusSverige

Relaterat innehåll

Hälften av Sveriges äldre äter endast en varm måltid om dagen – Findus lanserar GoVital för att möta problematiken

Hälften av Sveriges äldre äter endast en varm måltid om dagen – Findus lanserar GoVital för att möta problematiken

Samtidigt som hela 95 procent av Sveriges äldre (70-85 år) anser att näringsrik mat är viktigt, äter hälften endast en varm måltid om dagen. Nu lanserar Findus konceptet GoVital, menyer speciellt anpassade för seniorer. Varje meny innehåller en liten proteinberikad varmrätt och en god dessert. Förhoppningen är att de varma måltiderna nu ska bli fler.

Findus lanserar ny strategi för en hållbar livsmedelsproduktion

Findus lanserar ny strategi för en hållbar livsmedelsproduktion

I samband med att Findus Sverige presenterar 2018 år hållbarhetsrapport lanserar företaget Nomad Foods koncerngemensamma hållbarhetsstrategi, ”Vår väg mot en hållbar framtid”. För att leverera i linje med FN:s Globala mål för hållbar utveckling definierar strategin tydliga riktlinjer och mål för hur Findus och koncernen ska utveckla sin produktion och hantering av livsmedel fram till år 2030.

Barnens ritade fantasifiskar blev uppsydda till mjukdjur att hänga upp på sina skolor.

Findus och MSC samarbetar i utbildningskampanj för skolbarn om havet

Findus har ett mångårigt partnerskap med MSC i arbetet för ett hållbart fiske. Där Findus fiskprodukter sedan länge är MSC-märkta. Nu har samarbetet utökats med en utbildningskampanj riktad mot skolbarn med syfte att lära dem om havet och hur vi säkerställer att haven är fulla av liv även i framtiden.

Med nya Fish&Crisp Fish Nuggets vill Findus få fler att äta fisk

Med nya Fish&Crisp Fish Nuggets vill Findus få fler att äta fisk

Nu lanserar Findus ytterligare en produkt inom ramen för sitt populära sortiment av panerade fiskprodukter, nämligen Fish&Crisp Fish Nuggets. Findus Fish&Crisp Fish Nuggets är saftiga fiskbitar med extra spröd panering. Helt enkelt en fisk som hela familjen uppskattar.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige