Pressmeddelande -
Hälften av Sveriges äldre äter endast en varm måltid om dagen – Findus lanserar GoVital för att möta problematiken
Samtidigt som hela 95 procent av Sveriges äldre (70-85 år) anser att näringsrik mat är viktigt, äter hälften endast en varm måltid om dagen. Nu lanserar Findus konceptet GoVital, menyer speciellt anpassade för seniorer. Varje meny innehåller en liten proteinberikad varmrätt och en god dessert. Förhoppningen är att de varma måltiderna nu ska bli fler.
En omfattande undersökning på temat kost och äldre, genomförd av Norstat Sverige på uppdrag av Findus, visar att hälften av Sveriges äldre endast äter en varm måltid om dagen. Det är en oroväckande siffra då 40 000 av Sveriges äldre redan idag lider av undernäring och ytterligare 100 000 befinner sig i riskzonen. Med lanseringen av GoVital färdigrätter vill Findus att de varma måltiderna bland äldre ska bli fler.
- Vår undersökning visar att hela 34 procent av de äldre skulle köpa färdiglagad mat som är näringsrik, lätt att äta och värma om det fanns möjlighet. Vi vill sprida matglädje och har därför tagit fram ett sortiment av proteinberikade maträtter som är särskilt framtagna för äldres behov av protein och energi, som smakar gott och är lätta att tillaga, berättar Ulrika Eriksson Ahnbo, Senior Brand Manager på Findus.
Eftersom många äldre har mindre aptit än tidigare i livet är varmrätterna i GoVital menyerna mindre än Findus övriga färdiglagade rätter, men samtidigt berikade med extra protein. Tillsammans med desserten kommer menyerna upp i samma proteinvärde som en normalstor måltidsportion.
- När vi blir äldre minskar aptiten och många seniorer får i sig för lite näring. Samtidigt ökar behovet av protein med åldern. Efter det att man fyllt 65 år är behovet av protein 1,2 - 1,5 gram per kilo kroppsvikt jämfört med 0,8 gram tidigare i livet, säger Ewa Hansson, dietist på Findus.
GoVital färdigrätter lanseras i fyra olika varianter och kommer att säljas på ICA, Hemköp, Tempo, Netto, mathem.se och mat.se.
För mer information och produktprover, kontakta: Ulrika Eriksson Ahnbo, Senior Brand Manager, ulrika.eriksson.ahnbo@se.findus.com.
Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av Norstat Sverige på uppdrag av Findus. Totalt genomfördes 1510 telefonintervjuer utifrån ett riksrepresentativt urval i ålderskategorierna 70 - 85 år som bor hemma i eget boende. Intervjuerna genomfördes under perioden 27 oktober till den 7 november 2017.
Ämnen
Kategorier
Findus Sverige AB, som är en del av Nomad Foods, är ett av landets ledande livsmedelsföretag. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.
Findus Sverige är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter i Sverige. Bolaget omsätter ca 2,2 mrd kronor och har 500 produkter i sitt sortiment. Verksamheten leds från huvudkontoret i Malmö. Findus Sverige ingår i Nomad Foods (NF), Europas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Bolaget har 4 300 medarbetare i 15 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella's och Aunt Bessie's.
Följ Findus på: www.findus.se, www.facebook.com/FindusSverige