Gå direkt till innehåll
​​Findus stärker sitt MSC-utbud med ny fiskprodukt

Pressmeddelande -

​​Findus stärker sitt MSC-utbud med ny fiskprodukt

Genom att introducera MSC-märkt fisk redan 2003 var Findus först med att erbjuda hållbart vildfångad fisk till svenska konsumenter. Sedan 2015 är alla Findus vildfångade fiskprodukter MSC-märkta, vilket bland annat innebär att fisken kan spåras till den plats där den är fångad. Nu stärker Findus sitt MSC-utbud med en ytterligare produkt, Findus Kolja, som kommer att lanseras i butik under vecka 7.

Under vecka 7 stärker Findus sitt hållbara fiskeutbud genom att lansera en MSC-märkt Koljafilé från Norra ishavet. Kolja är en välkänd fisk som påminner om torsk till både utseende och smak och passar utmärkt att steka och tillaga i ugn. Produkten kommer att säljas i förpackningar om 500 gram och bär förutom MSC-märket även den svenska Nyckelhålsmärkningen.

Findus har ett långt samarbete med Marine Stewardship Council (MSC), en organisation vars standard används för att certifiera fiskerier runtom i världen. Genom sin standard arbetar MSC för att fisken ska komma från hållbara bestånd och vara fiskad med metoder som värnar om havsmiljön.

– Vi på Findus strävar alltid efter att köpa råvaror som är framtagna på ett ansvarsfullt sätt. Tack vare vårt samarbete med MSC kan vi garantera att våra vildfångade fiskprodukter är framtagna på ett sätt som gör det möjligt för både nuvarande och framtida generationer att njuta av fisk, säger Maria Svantemark, CSR-ansvarig på Findus.

Som ett resultat av ett långsiktigt arbete är 100 procent av Findus vildfångade fisksortiment MSC-certifierat. Därför får fiskprodukterna bära organisationens särskilda miljömärkning, vilket gör att det går att spåra fisken i Findus produkter till den plats där den är fångad. Detta gör det enklare för konsumenten att välja ansvarsfullt fiskad fisk till både lunch och middag.

– Vi är glada över att Findus väljer att använda enbart MSC-certifierad fisk i alla sina vildfångade fiskprodukter. Det främjar hållbart fångad fisk, vilket gynnar livet i havet samtidigt som exponeringen av miljömärket hjälper till att öka medvetenhet om MSC. På så vis kan alla konsumenter vara med och bidra till att vi har fisk även i framtiden, säger Sofia Nordlund, marknadsansvarig för MSC i Skandinavien och Östersjöregionen.

För ytterligare information kontakta:
Emma Pålsson, Marketing Director, Findus Sverige AB
E-post: emma.palsson@se.findus.com
Findus växel: 042-860 00

Ämnen

Kategorier


Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 110 djupfrysta produkter och ca 30 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 380 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Findus Sverige AB har cirka 650 medarbetare och omsätter cirka 2.2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär. Följ Findus på: www.findus.se, www.facebook.com/FindusSverige

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige