Findus vann Årets Pressrum 2012
På tisdagkvällen tillkännagavs årets vinnare i Mynewsdesks tävling Årets Pressrum 2012. Findus kammade hem vinsten i kategorin – Livsmedel, detaljhandel och mode.
På tisdagkvällen tillkännagavs årets vinnare i Mynewsdesks tävling Årets Pressrum 2012. Findus kammade hem vinsten i kategorin – Livsmedel, detaljhandel och mode.
På måndagen beslutade Findus att produktion av lagad mat renodlas i fabriken i Bjuv. En mindre del flyttas till kontraktstillverkning. Till följd av projektet varslas 5 tjänstemän och 35 kollektivanställda. Findus utgångspunkt är att lösa övertaligheten på naturlig väg och frivillig basis. Detta är ett steg i ledet att utveckla ett ledande center för förädling av närodlade grönsaker och fryst mat.
I samband med att Findus relanserar sin klassiska Oxpytt med ett nytt, förbättrat recept, presenteras även nyheten Pytteln – det ultimata pyttbesticket. Pytteln är framtagen och designad för att fylla alla funktioner du vill ha i ett och samma bestick när du äter pytt i panna; skyffla, spetsa och dela.
Findus.se får en design som är anpassad efter Findus övriga varumärkeskommunikation. Den ger en känsla av krispigt fryst och vill förmedla att Findus älskar frysta råvaror och mat. Samtidigt lyfts den varma goda maten fram. Med den nya designen kommer även några funktionsförändringar.
I fredags plockade Allwin hem vinsten som Årets Entreprenör på Återvinningsgalan. Vi på Findus vill gärna gratulera hela Allwin-gänget till vinsten och sprida kunskap om den sociala affärsidé som vi aktivt stödjer. Findus samarbetar med Allwin sedan hösten 2012 i den nyuppstartade Öresundsregionen.
Lördag den 1 december drar Findus Julkalender 2012 igång. God mat, vacker dukning och gedigna köksredskap hör samman. Därför har Findus tagit fram en digital julkalender där konsumenterna kan tävla om fina priser från bland annat Iittala, Hackman och Rörstrand. På Julkalendersajten hittar man också fyra goda recept i väntan på julbordet och sex tips som gör julen mysigare.
De nominerade till Årets Pressrum 2012 har nu offentliggjorts. I nomineringsarbetet har företag och organisationer som valt att använda Mynewdesk pressrum synats och bedömts utifrån en rad bedömningskriterier om kommunikation och innehåll. Bland hundratals företag och organisationer har fem valts ut inom åtta kategorier. Findus är nominerade i kategorin Livsmedel, Detaljhandel och Mode.
Findus blir Allwins första storkund i nyuppstartade Öresundsregionen. Allwin är det sociala företaget som distribuerar mat till caféer för hemlösa, kvinnojourer, kyrkliga missioner och andra mottagarorganisationer. Allwin säkerställer att mat som inte når ut på den traditionella marknaden når de behövande. Findus stödjer regionen med mat och bidrar till att minska matsvinnet i samhället.
Under hösten tar Findus ett starkt grepp om frysta lagade måltider för flera portioner. Ett av flera steg är lanseringen av sortimentet Pastakökets som samlar Findus populära pastarätter. En ny förpackningsdesign håller tydligt samman sortimentet. Pastakökets bjuder på klassiker såsom Bolognese och Carbonara och även en pastarätt med kyckling.
Findus lanserar under hösten en ny fryst lunchrätt med inspiration från det Indonesiska köket. Indonesian Nasi Goreng Dukkah är den senaste nykomlingen inom sortimentet World Selection - välsmakande lunchrätter baserade på genuina recept från starka matkulturer runt om i världen.
Nu utökar Findus sortimentet inom World Selection - fryst lagad mat med smaker från olika delar av världen. World Selection som nu lanseras i större förpackningar anpassade till två personer, finns i butik från och med september månad.
I torsdags avgjordes tävlingen Årets Dagligvara 2012 - Sveriges mest sålda dagligvara. Tävlingen utser årets mest framgångsrika produkt sett till försäljning och marknadstillväxt. Bakom tävlingen står DLF, Svensk Dagligvaruhandel och analysföretaget Nielsen. Findus lunchrätt Rostad Kycklingfilé blev en utav årets tre nominerade dagligvaror. Årets vinnare blev Marabous Cookies.
Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.
Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.
Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige