Gå direkt till innehåll
Våra möjligheter att påverka framtidens fiske är många

Blogginlägg -

Våra möjligheter att påverka framtidens fiske är många

Såhär på World Ocean Day, en dag för att uppmärksamma vikten av friska hav och den kritiska situation som våra hav står inför, kan jag inte låta bli att fundera kring den möjlighet till påverkan som vi livsmedelsföretag med fiskprodukter i portföljen har.

Samtidigt som att det inte är någon hemlighet att fisk är bra mat så är det inte heller någon nyhet att våra hav idag är extremt hårt utsatta. Nära 90% av världens fiskbestånd är idag fullt utnyttjade eller överutnyttjade.

Vi arbetar på flera olika sätt för att förändra situationen. Dels arbetar vi med certifieringar och har nära samarbeten med aktörer inom hållbart fiske. Vi har till exempel arbetat tätt tillsammans med MSC sedan 2003 då vi var först med att introducera MSC-märkt fisk på den svenska marknaden.

Ett annat sätt vi gör skillnad på är genom att introducera nya, hållbara fiskprodukter på marknaden. Ett exempel är vårt breda sortiment av panerad fisk. För oss är det en självklarhet att all vår vildfångade fisk är MSC-märkt och våra panerade fiskprodukter är inga undantag. Genom att erbjuda konsumenten hållbara alternativ även inom panerat ökar vi tillgängligheten till hållbar fisk, och kan dessutom nå en konsumentgrupp som kanske inte i vanliga fall konsumerar MSC-märkta produkter.

Genom att delta på evenemang och seminarier har vi dessutom möjlighet att informera allmänhet och beslutsfattare om vikten av hållbart fiske. Under veckan har vi till exempel deltagit på Smaka på Stockholm tillsammans med MSC (Marine Stewardship Council) där vi bjöd på hållbart fiskad panerad fisk. På plats fick vi möjlighet att inspirera och informera om vikten av att välja hållbart i fiskdisken.

Senare under sommaren kommer jag även att delta under Almedalsveckan för att säkerställa att frågan om hållbart fiske är högt på agendan. För de som vill komma och lyssna kommer jag bland annat att vara med på Naturskyddsföreningens evenemang ”Fina fisken – finns den?” och på MSCs evenemang ”Framtidens hållbara sjömat”.

Maria Svantemark
Nordic Sustainable Manager
Findus

Relaterade länkar

Ämnen

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Relaterat innehåll

Findus bjuder på hållbar Fish & Crisp på Smaka på Stockholm

Findus bjuder på hållbar Fish & Crisp på Smaka på Stockholm

Den 5 juni deltar Findus tillsammans med MSC (Marine Stewardship Council) på matfestivalen Smaka på Stockholm. Förutom att vara näringsrik, är panerad fisk enkelt att tillaga och går att variera i oändlighet. På Smaka på Stockholm hoppas vi kunna inspirera till nya användningsområden för vår hållbara panerade fisk.

Kan vi verkligen äta hur mycket fisk som helst?

Kan vi verkligen äta hur mycket fisk som helst?

Generellt sett är vi svenskar duktiga på att äta hållbar sjömat. I Sverige äter vi näst mest MSC-märkt sjömat i världen (efter Tyskland) och Sverige ligger femma på listan över länder med flest ASC-certifierade produkter. Vi kan med andra ord vara stolta – även om vårt arbete absolut inte är klart.

Earth Hour uppmärksammar att vår planet är den enda vi har

Earth Hour uppmärksammar att vår planet är den enda vi har

Lördagen den 24 mars klockan 20.30 är det dags för Earth Hour - världens största miljömanifestation. Årets tema är One Planet Life – ett hållbart liv på vår enda planet. Genom temat vill man uppmärksamma att vi måste ändra vårt leverne och ta hänsyn till att vi faktiskt bara har en planet och inte 4,2 stycken, vilket är så många som skulle krävas om alla på jorden levde som vi gör i Sverige.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige