Blogginlägg -
Våra möjligheter att påverka framtidens fiske är många
Såhär på World Ocean Day, en dag för att uppmärksamma vikten av friska hav och den kritiska situation som våra hav står inför, kan jag inte låta bli att fundera kring den möjlighet till påverkan som vi livsmedelsföretag med fiskprodukter i portföljen har.
Samtidigt som att det inte är någon hemlighet att fisk är bra mat så är det inte heller någon nyhet att våra hav idag är extremt hårt utsatta. Nära 90% av världens fiskbestånd är idag fullt utnyttjade eller överutnyttjade.
Vi arbetar på flera olika sätt för att förändra situationen. Dels arbetar vi med certifieringar och har nära samarbeten med aktörer inom hållbart fiske. Vi har till exempel arbetat tätt tillsammans med MSC sedan 2003 då vi var först med att introducera MSC-märkt fisk på den svenska marknaden.
Ett annat sätt vi gör skillnad på är genom att introducera nya, hållbara fiskprodukter på marknaden. Ett exempel är vårt breda sortiment av panerad fisk. För oss är det en självklarhet att all vår vildfångade fisk är MSC-märkt och våra panerade fiskprodukter är inga undantag. Genom att erbjuda konsumenten hållbara alternativ även inom panerat ökar vi tillgängligheten till hållbar fisk, och kan dessutom nå en konsumentgrupp som kanske inte i vanliga fall konsumerar MSC-märkta produkter.
Genom att delta på evenemang och seminarier har vi dessutom möjlighet att informera allmänhet och beslutsfattare om vikten av hållbart fiske. Under veckan har vi till exempel deltagit på Smaka på Stockholm tillsammans med MSC (Marine Stewardship Council) där vi bjöd på hållbart fiskad panerad fisk. På plats fick vi möjlighet att inspirera och informera om vikten av att välja hållbart i fiskdisken.
Senare under sommaren kommer jag även att delta under Almedalsveckan för att säkerställa att frågan om hållbart fiske är högt på agendan. För de som vill komma och lyssna kommer jag bland annat att vara med på Naturskyddsföreningens evenemang ”Fina fisken – finns den?” och på MSCs evenemang ”Framtidens hållbara sjömat”.
Maria Svantemark
Nordic Sustainable Manager
Findus