Gå direkt till innehåll
Kan foodtech och smart logistik lösa livsmedelsbranschens hållbarhetsutmaningar?

Blogginlägg -

Kan foodtech och smart logistik lösa livsmedelsbranschens hållbarhetsutmaningar?

För att vi ska kunna uppnå FN:s globala mål måste livsmedelsbranschen moderniseras, och det måste ske snabbt. Under Almedalsveckan fick jag möjlighet att diskutera hur foodtech och smart logistik kan lösa delar av livsmedelsbranschens hållbarhetsutmaningar på Svenska Retursystems seminarium. Seminariet tog avstamp i nya digitala och tekniska lösningar som driver livsmedelsindustrin mot ökad hållbarhet, och frågeställningen om vi i branschen är redo för dessa förändringar.

Tydligt är att för att vi ska uppnå en snabb och reell förändring krävs flera saker.

  • Vi måste bli bäst på hållbarhet inom våra egna områden. Vi på Findus är experter på produktion av mat, vilket inkluderar hållbart fiske och hållbar odling. Vårt ansvar är att bli experter på hållbar produktion och säkerställa att vi kopplar ihop oss med aktörer som i sin tur är experter på hållbarhet inom sina fält, så som logistikföretag och butikskedjor. Enbart genom att varje aktör tar ansvar för sin del av kedjan kan vi förändra livsmedelsbranschens totala miljöpåverkan.
  • Vi måste ingå nya, oväntade samarbeten. På plats var Tobias Åbonde från Bring som berättade om ett Brings branschöverskridande projekt med el-bilar som samordnar gods- och avfallslogistik i centrala delar av Stockholm. Ett strålande exempel på att hur vi kan nyttja redan befintliga logistikkedjor. Jag har själv skrivit om hur vi på liknande sätt kan nyttja befintliga logistikkedjor för att göra framtida fiskodlingar mer hållbara.
  • Vi måste bli bättre på att välkomna nya innovationer. För oss på Findus är en logistisk utmaning fryskedjan. Vi på Findus vill erbjuda fryst mat eftersom det finns många miljömässiga fördelar, bland annat har fryst mat lång hållbarhet och bidrar till minskat matsvinn. Däremot är det inte många hemleveransföretag som hanterar fryst mat eftersom det är en kostnadsfråga att kunna hålla det fryst i lager och i transporterna. Här välkomnar vi nya innovationer för att även mindre aktörer ska kunna hantera fryskedjan på effektivt sätt, så att den hållbara frysta maten inte slås ut. Vi citerar Robert Falck från Einride som sa att ”vi måste göra det coolt att transportera fryst!”. Vi kan inte instämma mer!

Det är helt klart att mycket kommer att hända inom detta område under de kommande åren. Vi på Findus ser fram emot att vara delaktiga i att driva utvecklingen och att tillsammans med våra branschkollegor inleda samarbeten som påskyndar utvecklingen.

Maria Svantemark
Nordic Sustainability Manager
Findus Sverige

Ämnen

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Relaterat innehåll

Våra möjligheter att påverka framtidens fiske är många

Våra möjligheter att påverka framtidens fiske är många

Såhär på World Ocean Day, en dag för att uppmärksamma vikten av friska hav och den kritiska situation som våra hav står inför, kan jag inte låta bli att fundera kring den möjlighet till påverkan som vi livsmedelsföretag med fiskprodukter i portföljen har. Vi arbetar på flera olika sätt för att förändra situationen.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige