Pressmeddelande -
Findus vidtar åtgärder mot bedrägeri
Incidenterna med hästkött i lasagne är ett bedrägeri som Findus har varit drivande i att avslöja. Det är Findus som först av alla agerade och tog ansvar, men som en konsekvens av detta också har fått en oproportionerligt stor del av skulden. Jari Latvanen, vd för Findus Nordic kommenterar.
– Många aktörer runt om i Europa har blivit drabbade av fusket med hästkött i lasagne, men det är Findus som via sina kontroller har avslöjat bedrägeriet.
– Findus var först med att agera gentemot leverantören och med att ta ansvar gentemot konsumenterna. Det är också Findus som är den aktör från branschen som från första början tog kontakt med Livsmedelsverket i frågan och som sedan har hållit myndigheten löpande uppdaterad, säger Jari Latvanen.
– Vår bestämda uppfattning är att detta inte endast är ett Findusproblem, utan ett branschproblem som Findus har bidragit till att avslöja. Det är vi på Findus som har drivit den här frågan för branschen och för konsumenterna.
Findus har från första början haft kontakt med Livsmedelsverket och informerat dem löpande.
– Vi pratade med dem så sent som idag under förmiddagen, och de säger sig vara mycket nöjda med hur Findus har agerat i den här situationen, säger Jari Latvanen.
– Fusket från vissa leverantörer är en skandal som har drabbat konsumenterna och de har all rätt att vara upprörda och besvikna. Vi på Findus är också lurade, och därför går vi vidare med ytterligare åtgärder, säger Jari Latvanen.
Findus Sverige har inlett en rättslig process gentemot leverantören Comigel och dess underleverantörer. Det handlar bland annat om avtalsbrott.
– Vi kommer att vidta kraftiga åtgärder för att de skyldiga i den här härvan ska straffas. Vårt rykte har skadats och vi gör allt för att återupprätta förtroendet.
Kontaktpersoner
Anna Broekman, Kommunikationschef Findus Sverige, 042-86 101
Hanna Kramer, kommunikatör Findus Sverige, 042-86 202
Ämnen
Findus Sverige AB är ett av landets ledande livsmedelsföretag med drygt 200 djupfrysta produkter och 50 kolonialprodukter i sortimentet. Dessutom marknadsförs drygt 350 produkter för restaurang- och storköksmarknaden. Kvalitet och matglädje är nyckelord för verksamheten. Findus Sverige AB har cirka 900 medarbetare och omsätter cirka 2 miljarder kronor. Findus introducerade djupfryst i Sverige på 1940-talet genom fryst spenat och bär.
Följ även Findus på: www.findus.se // www.facebook.com/FindusSverige // www.twitter.com/Findus_se