Gå direkt till innehåll
Findus Sverige och Tommy Nordbergh Åkeri i samarbete för fossilfria kundleveranser

Pressmeddelande -

Findus Sverige och Tommy Nordbergh Åkeri i samarbete för fossilfria kundleveranser

Findus har fördjupat samarbetet med Tommy Nordbergh Åkeri, ett av Sveriges ledande åkeriföretag. Det innebär att samtliga Findus kundleveranser inom Sverige är helt fossilfria vilket minskar utsläppen med 84 procent.

Findus genomför årligen ca 4 000 kundleveranser i Sverige och nu är 100 procent av dessa fossilfria. Samtliga kundleveranser kommer att ske med lastbilar drivna av förnybart och fossilfritt dieseldrivmedel, hydrerad vegetabilisk olja (HVO).

– Genom att enbart köra fossilfria kundleveranser minskar våra utsläpp med 84 procent. Satsningen är en del av Findus långsiktiga strategi för en hållbar framtid för miljö och människa, lokalt och globalt. Det gäller hela vår produktionskedja, inklusive val av transporter. Tommy Nordbergh står för leveranssäkerhet, kundtillgänglighet och smarta logistiklösningar vilket vi på Findus värdesätter, säger Louise Sjögren, Head of Supply på Findus Sverige.

Tommy Nordbergh Åkeri, som är en del av Tempcon Group, är ett av Sveriges ledande åkerier gällande tempererade transporter och hållbara logistiklösningar.

- Vi på Tommy Nordberghs Åkeri är glada att vi kan hjälpa Findus ta ett stort kliv framåt mot helt fossilfria inrikestransporter. Vårt eget arbete med att nå målsättningen att få en helt fossilfri fordonsflotta med Parisavtalet i tankarna kommer fortgå och intensifieras under 2021, säger Jonas Råstedt, VD Tommy Nordbergh Åkeri.

Arbetet för en mer hållbar logistik är en del av Findus strategi som är i linje med FN:s Globala mål för hållbar utveckling. Som en del i arbetet har Findus gått med i Fossilfritt Sveriges Transportutmaning, där målet är att alla inrikestransporter ska vara fossilfria senast år 2030. I initiativet ingår företag, kommuner och andra organisationer som vill göra Sverige till världens första fossilfria välfärdsland.

– Genom att anta Transportutmaningen vill vi på Findus bevisa för andra och för oss själva att det går att ställa om till fossilfria transporter i Sverige. Vi arbetar brett för att bidra till omställningen, där fossilfria kundleveranser i Sverige är ett av våra strategiska val, säger Anna Jarleman, nordisk hållbarhetschef på Findus.

Ämnen


Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd euro och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Kontakter

Findus reception

Findus reception

Presskontakt 010-6005200

Relaterat innehåll

Nomad Foods förbinder sig att halvera matsvinnet

Nomad Foods förbinder sig att halvera matsvinnet

​Findus ägare Nomad Foods, Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat, har gått med i initiativet ”10x20x30”. Initiativet samlar medlemmar från världens tio största livsmedelsföretag och producenter. Samtliga har förbundit sig till att arbeta för att halvera matsvinnet inom sina leverantörskedjor till 2030.

Findus moderbolag, Nomad Foods, ökar takten mot nettonollutsläpp

Findus moderbolag, Nomad Foods, ökar takten mot nettonollutsläpp

Findus moderbolag Nomad Foods, Europas ledande producent av fryst mat, ansluter sig till FNs globala kampanj Race to zero. Koncernen intensifierar därmed sitt arbete med att minska utsläppen av växthusgaser i hela värdekedjan. De nya klimatmålen har godkänts av Science Based Targets-initiativet, vilket säkerställer att koncernens klimatarbete är vetenskapligt baserat och i linje med Parisavtalet.<

​En gemensam aktion för hållbara och levande hav

​En gemensam aktion för hållbara och levande hav

I början av februari rullade Marine Stewardship Council (MSC) ut sin senaste kampanj. Budskapet i kampanjen är tydligt: att välja MSC-märkt fisk är inte bara ett hållbart val, utan också en klimataktion för levande hav. Jag är övertygad om att kampen för levande hav är en av nutidens viktigaste klimatfrågor och vi på Findus är självklart en del av MSC:s viktiga kampanj.

Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

Findus Sverige AB

Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
211 19 Malmö
Sverige