Gå direkt till innehåll
Findus moderbolag Nomad Foods understryker behovet av att utvärdera temperaturen i frysta produkters kylkedja och går med i Move to -15 °C, som åtar sig att minska koldioxidutsläppen för frysta livsmedel

Pressmeddelande -

Findus moderbolag Nomad Foods understryker behovet av att utvärdera temperaturen i frysta produkters kylkedja och går med i Move to -15 °C, som åtar sig att minska koldioxidutsläppen för frysta livsmedel

  • En 18 månader lång studie utförd av Campden BRI visar att en ökning med 3 grader Celsius i frysta produkters kylkedja kan minska energiförbrukningen med ~10 % utan att det krävs någon reformulering av produkterna1
  • Europas ledande företag inom frysta livsmedel blir den första tillverkaren att gå med i Move to -15°C, en branschövergripande koalition som arbetar för att minska koldioxidutsläppen i de globala leverantörskedjorna av frysta livsmedel

WOKING, England– 26 juni 2024– Nomad Foods, företaget bakom Findus, tillkännagav idag resultaten av sin 18 månader långa branschledande studie som undersökt om temperaturen i frysta produkters kylkedja kan höjas, vilket skulle leda till betydande minskningar av koldioxidutsläpp och kostnadsbesparingar, utan att påverka produktsäkerheten eller kvaliteten.

Resultaten från Campden BRI, ledande institut inom livsmedelsvetenskap och -teknik, bygger på de tidigare tillkännagivna tolvmånadersresultaten och lägger ytterligare vikt vid förslaget om att förvaring av frysta livsmedel vid -15oC, istället för branschstandarden -18oC (noll grader Fahrenheit), kan minska frysens energiförbrukning med 10-11%, utan någon märkbar påverkan på en produkts säkerhet, konsistens, smak eller näringsinnehåll.

Nio frysta produkter ingår i studien; fågel, panerad fisk, naturell fisk, grönsaker, växtbaserade livsmedel och pizza. Fyra temperaturer (från -18oC till -9o C) och åtta områden, inklusive livsmedelssäkerhet, konsistens, näringsinnehåll, energianvändning och förpackningspåverkan, testades. Resultat efter 18 månader visade ingen signifikant förändring av produkterna vid -15oC jämfört med -18oC, såvida inte dessa produkter hade passerat sitt bäst före-datum, där en minskning av C-vitamin för vissa vegetabiliska produkter då kunde ses.

Nu utforskas olika alternativ att låta studien granskas av experter.

Nomad Foods är dessutom den första livsmedelstillverkaren som ansluter sig till Move to -15oC, en branschkoalition som lanserades på COP28 och som fokuserar på att minska koldioxidutsläppen i leverantörskedjan för frysta livsmedel. Stéfan Descheemaeker, VD för Nomad Foods, inser att en förändring i temperaturen i frysta produkters kylkedja kräver branschövergripande samarbete och uppmanar nu andra tillverkare av frysta livsmedel att ansluta sig till initiativet.

"Vi vet redan att fryst mat står sig mycket bra mot alternativa konserveringsmetoder när det gäller koldioxidavtryck. De senaste resultaten från vår studie med Campden BRI understryker den avgörande roll som frysta livsmedel har för att minska den bredare livsmedelsindustrins påverkan på klimatförändringarna.

"Vi kan dock inte göra det på egen hand, därför uppmanar vi andra tillverkare av frysta livsmedel att ansluta sig till oss och koalitionen Move to -15oC för att säkerställa att fler produkter inom frysta kategorin testas vid högre temperaturer.

”I år firar vi 100 år sedan djupfrysning uppfanns av Clarence Birdseye, och jag tror att han skulle vara mycket stolt över att se de innovationer som görs inom kategorin frysta livsmedel för att tackla världens största utmaning med klimatförändringarna.”

Nomad Foods publicerade en branschledande livscykelanalys av sina ledande produkter 2022 som visade att frysta livsmedel presterar mycket bra jämfört med dess alternativ när det gäller koldioxidavtryck, delvis på grund av mycket lägre nivåer av matsvinn.2

Mediakontakt Findus

Henrik von Lowzow

Cluster Marketing Director, Norden

henrik.lowzow@nomadfoods.com

+45 40 18 81 99

Mediakontakt Nomad Foods
Oliver Thomas

Senior Corporate Affairs Manager

oliver.thomas@nomadfoods.com

+44 7568 108744

Om Nomad Foods

Nomad Foods (NYSE: NOMD) är Europas ledande företag inom frysta livsmedel. Företagets portfölj med ikoniska varumärken, som Birds Eye, Findus, iglo, Ledo och Frikom, har varit en del av konsumenternas måltider i generationer och står för välsmakande mat som underlättar vardagen, håller hög kvalitet och är näringsrik. Nomad Foods har sitt huvudkontor i Storbritannien. Mer information finns på www.nomadfoods.com.

Om Move to -15 C

Move to -15 C etablerades 2023 och syftar till att utmana temperaturstandarder för frysta livsmedel för att minska växthusgaser, sänka kostnaderna i leveranskedjan och säkra globala livsmedelsresurser. Det grundades efter lanseringen av rapporten Three Degrees of Change, en akademisk artikel som stöds av det globala logistikföretaget DP World och levereras av experter från bland annat International Institute of Refrigeration i Paris, University of Birmingham och London South Bank University.

Rapporten visade att en ändring från -18°C till -15°C kan ha en betydande miljöpåverkan utan att kompromissa med livsmedelssäkerheten. Resultaten visade att en mindre temperaturförändring kan:

  • Spara 17,7 miljoner ton koldioxid per år, motsvarande de årliga utsläppen från 3,8 miljoner bilar
  • Skapa energibesparingar på cirka 25 terawattimmar (TW/h) – motsvarande 8,63% av Storbritanniens årliga energiförbrukning
  • Minska kostnaderna i leverantörskedjan med minst 5% och på vissa områden med upp till 12%

Koalitionen inser att en förändring av globala temperaturstandarder kräver en gemensam insats och avser att samla viktiga aktörer inom den globala livsmedelskedjan för att samarbeta och utforska genomförbara alternativ för en övergång till -15°C.

För mer information eller för att gå med i Move to -15°C, besök: www.movetominus15.com

Om Campden BRI

Med över 3 000 medlemsföretag i 80 länder är Campden BRI (www.campdenbri.co.uk) den främsta, oberoende tekniska partnern för livsmedelsindustrin som arbetar med alla de 10 största brittiska detaljhandlarna, de 15 största globala livsmedels- och dryckesproducenterna och många av världens största varumärken. Med hjälp av sina drygt 250 världsberömda tekniska experter i Storbritannien och Europa bidrar företaget till att göra mat säkrare, smakrikare, hälsosammare, prisvärd, hållbar, smidig och innovativ, med stöd av investeringar i viktig forskning och vetenskap.

Campden BRI erbjuder ett brett utbud av tjänster och produkter, inklusive konsulttjänster, analys och testning, felsökning och rådgivning inom bearbetning och tillverkning, utbildning och lagstiftning samt rådgivning inom regelverk och märkning. Medlemmar och kunder drar nytta av branschledande anläggningar för analys, produkt- och processutveckling samt sensoriska studier och konsumentstudier, däribland en specialiserad bryggeri- och vindivision.

Meddelande till redaktörer

1. Syftet med Nomad Foods/Campden BRI-pilotstudien var att identifiera potentialen att öka temperaturen som fryst mat förvaras vid i stor skala, utan att det krävde några förändringar på produkterna. Den 18 månader långa pilotstudien genomfördes mellan november 2022 och maj 2024 med resultat uppmätta för förvaring vid -18oC, -15oC, -12oC och upp till -9oC.

    Pilotstudien fokuserade på åtta nyckelområden i 13 individuella tester:

    • Mikrobiellt
    • Sensoriskt
    • Strukturanalys
    • Härskning
    • Vätskeförlust
    • Näringsinnehåll
    • Energiförbrukning
    • Förpackningspåverkan

    Nio frysta produkter testades

    • Panerad kyckling
    • 2 typer av fiskpinnar (vildfångad sej och odlad pangasius)
    • Laxfiléer
    • Gröna ärter
    • Bladspenat
    • Blandade grönsaker
    • Växtbaserade köttbullar
    • Pizza Margherita

    2. 2022 publicerade Nomad Foods resultaten av en branschledande livscykelanalys som granskats av oberoende experter, där man jämförde en rad frysta livsmedel med deras alternativ. Mer information om studien och den 100 sidor långa tekniska rapporten finns tillgänglig online.

      https://www.nomadfoods.com/news/nomad-foods-urges-food-industry-to-adopt-end-to-end-carbon-impact-product-assessment-to-help-tackle-the-climate-emergency/

      https://www.nomadfoods.com/news/nomad-foods-publishes-third-party-technical-report-of-its-peer-reviewed-life-cycle-assessment-lca-study/


      Ämnen

      Kategorier


      Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

      Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd euro och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

      Välkommen till Findus - Djupfrysta grönsaker, fisk och måltider sedan 1941

      Findus Sverige AB är marknadsledande inom frysta grönsaker, fisk och lagade rätter. Kvalitet och smak samt hälsa och hållbarhet är sedan starten på 1940-talet nyckelord för verksamheten. Vårt engagemang bygger på att vi vill hjälpa alla som lagar mat att göra livet bättre i flera avseenden. Oavsett om du lagar mat privat - till dig själv, till vänner eller familj - eller om du i din yrkesroll lagar mat - till skolbarn, restaurangbesökare eller äldre - vill Findus bidra med naturlig, näringsrik och hållbar mat, varje dag.

      Findus Sverige, med huvudkontor i Malmö, ingår i Nomad Foods Europe (NFE), Västeuropas största livsmedelsbolag inom kategorin fryst mat. Koncernen omsätter 2,3 mrd kronor och sysselsätter 180 medarbetare i Sverige. Bolaget har 4 800 medarbetare i 17 länder samt 13 egna fabriker i Europa. Nomad Foods Europe marknadsför produkter under varumärkena Findus, Birds Eye, Iglo, la Cocinera, Lutosa, Goodfella’s och Aunt Bessie’s.

      Findus Sverige AB

      Nordenskiöldsgatan 8, hisshall B
      211 19 Malmö
      Sverige