Nyhet -
Livsmedelsbranschen årets stora förtroendevinnare
Livsmedelsbranschen i Sverige är årets stora förtroendevinnare. Det konstaterar PR-byrån Edelman i ett pressmeddelande om deras Trust Barometer 2012. Livsmedelsbranschen är den enda bransch för vilken förtroendet har ökat hos svenska folket, enligt Edelmans Trust Barometer.
Jämfört med 2011 har förtroendet för livsmedelsbranschen ökat med tolv procentenheter - från 50 till 62 procent. För övriga branscher är förtroendet oförändrat eller lägre jämfört förra året.
- Förtroendeuppsvinget för livsmedelsbranschen tror jag är en följd av att fler fått upp ögonen för att vi har många duktiga och innovativa producenter i Sverige, producenter som erbjuder livsmedel av hög kvalitet och som blivit allt mer framgångsrika på exportmarknaderna, säger Peter Wannding, kommunikationsansvarig på Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande igår.
Han tror också att regeringens och branschens satsning på Sverige - det nya Matlandet bidragit till en en mer positiv bild.
- Företagen har blivit öppnare och tydligare med saker som varifrån råvarorna kommer, hur produktionen går till och användningen av tillsatser. Den ökade insynen tror jag har fått till följd att många konsumenter tycker att kritiken mot livsmedelsindustrin varit överdriven, säger Peter Wannding.
- Trygghet inför maten vi äter är en av våra viktigaste frågor. Livsmedelsbranschen har en viktig roll att spela och undersökningen visar att vi är på rätt väg, säger Anna Broekman, Kommunikationschef på Findus.